Hoe een project te factureren in Odoo 12

13 april 2021 in
Hoe een project te factureren in Odoo 12
Administrator


De projectmanagementmodule van Odoo helpt de eindgebruiker om een ​​project op zijn / haar werkplek efficiënt te beheren en volgen. De module biedt een naadloze werkervaring voor de eindklanten, wat leidt tot meer efficiëntie en productiviteit. Het helpt om elke uitgave samen te kneden en een factuur voor het project te maken.

In deze module zal ik uitleggen hoe een project in Odoo gefactureerd kan worden.

Onder de Odoo Project Management-module is de factuur voornamelijk gebaseerd op drie elementen: timesheet, bestelde hoeveelheid en mijlpalen.


Factuur op basis van urenstaat

Factuur op basis van de urenstaat is een soort factureringsmethode die wordt toegepast onder Odoo Project. Deze functie helpt bij het factureren van de exacte werkuren van de medewerkers aan een project.

Elk project kan meer dan één taak bevatten en elke specifieke taak wordt toegewezen aan verschillende werknemers. Daarom zijn de timesheet-kosten van elke medewerker anders. De uurstaatkosten zijn de servicekosten van een medewerker per uur voor een project. De module bindt efficiënt elke keer dat de kosten van een blad worden berekend en maakt vervolgens de factuur aan.

Om een ​​factuur op basis van het uurrooster te maken, moet eerst een klantorder worden gecreëerd.


Configuratie > Project

Aan kan alle projecten, de respectieve projectmanager en de geldige contacten onder deze pagina worden bekeken.

Later kan men het project openen voor het maken van de klantorder.

Onder dit veld kan men de volledige details van het project bekijken en een knop voor het maken van de klantorder. Als u op de knop klikt, verschijnt er een pop-upvenster op deze pagina.

Onder de pagina kan men de klant, de service, de eenheidsprijs en het facturatietype selecteren. Standaard zijn er twee soorten facturen in Odoo: op personeelstarief en op projectrente. Onder het personeelstarief worden de facturen berekend op basis van de urenstaatkosten van de werknemer. Onder de projectprijs bedragen de kosten echter de vaste kosten van het project.

De volgende actie is het factureringsbeleid instellen als 'Timesheet op taak' (hieronder weergegeven).

Na het invoeren van de details zoals klant, service, eenheidsprijs, moet de eindgebruiker klikken op de knop Create Order Order in de wizard.

Het toont de geleverde hoeveelheid, dat wil zeggen de gewerkte uren van een medewerker in het project en de bijbehorende servicetarief. Als u meer producten op de factuur wilt toevoegen, is er een optie in Odoo.


Factuur gebaseerd op bestelde hoeveelheid

De factuur op basis van de bestelde hoeveelheid wordt berekend op basis van de hoeveelheid die door een klant is besteld, ongeacht of de bestelde hoeveelheid door de klant is ontvangen of niet.

d.w.z. als een klant voor 10 hoeveelheden besteld heeft en wordt geleverd met slechts 5, zal een factuur worden aangemaakt voor 10 stuks.


Configuratie

Voordat u een verkooporder creëert, moet u 'bestelde hoeveelheid' instellen als servicefactuurbeleid in de productdetails.

Product -> Verkoop -> Servicefactuurbeleid

En als u de klantorder creëert, moet u het aantal bestelde hoeveelheden invullen en later de factuur maken.


Factuur op basis van mijlpalen

De 'factuur op basis van mijlpaal' is nog een andere facturatiemethode die wordt toegepast onder Odoo Project Module. Onder de functie kan men de geleverde hoeveelheid van het project of de verschillende fasen van het project, die compleet zijn, factureren. Zeg projectontwerp, ontwikkeling, enzovoort.

Bijvoorbeeld: als een project in drie fasen wordt uitgevoerd en de leverancier de klant na elke fase moet factureren, wordt geadviseerd om het servicefactuurbeleid als mijlpalen te gebruiken.

Om te kunnen profiteren, moet de leverancier eerst een verkooporder creëren en het veld van de geleverde hoeveelheid invullen.

Bij het maken van de verkooporder van het project voor de factuur, moet u ook de bestelde hoeveelheid en de geleverde hoeveelheid opvullen.

Hier kan alleen de geleverde hoeveelheid worden gefactureerd. Sla de klantorder op en maak de factuur aan.

Dit is de projectfactuur.

Men kan het factuurbedrag van de geleverde hoeveelheid in het project bekijken en een knop voor het valideren van de factuur en het registreren van de betaling.