Baanbrekend Inreda® Diabetic slaat vleugels uit met Odoo


Het Twentse medtech-bedrijf Inreda Diabetic B.V. werkt met zijn kunstmatige alvleesklier aan een internationale doorbraak in de medische wereld. Het bedrijf uit Goor, eerder door het kabinet al uitgeroepen tot Nationaal Icoon, heeft zijn baanbrekende innovatie ontwikkeld in samenwerking met Amsterdam UMC en Rijnstate Ziekenhuis. IT-partner Aardug helpt Inreda® met de softwareoplossing Odoo om dit medisch hulpmiddel zorgvuldig en volgens de wettelijke eisen te produceren en cliënten snel van dienst te zijn.

Hoofdpunten van deze case

  • Productie en logistiek voor medisch hulpmiddel
  • Innovatief product, bekroond als Nationaal Icoon
  • ISO 13485-certificering vertaald naar Odoo 
  • Producten en onderdelen traceren via registratie serienummers 
  • Bedrijfsbrede implementatie van Odoo  

Medische primeur 

De kunstmatige alvleesklier van Inreda®, genaamd AP®, is een primeur in de medische wereld. Het systeem heeft als doel om de bloedsuikerspiegel van diabetespatiënten zo stabiel mogelijk te houden. Het hulpmiddel werkt volautomatisch, dus zonder menselijke tussenkomst. Het vergroot de zelfredzaamheid van de patiënt en betekent voor zorgverleners een flinke stap vooruit in het automatiseren van de zorg. Het CE-gecertificeerde product bevindt zich nu in een eerste marktfase en wordt in samenwerking met diverse zorgverzekeraars nu door zo’n 125 patiënten gebruikt. De verwachting is dat het apparaat in 2024  op grotere schaal beschikbaar komt in de markt.


Foto: Inreda Diabetic

Logistiek en klantenservice optimaliseren

Naast de verdere ontwikkeling van het product AP®, werkt Inreda® ook aan de optimalisatie van bedrijfsprocessen, waarbij de focus ligt op logistiek en klantenservice. Het bedrijf werkt hierbij samen met IT-partner Aardug, die met het online softwarepakket Odoo ervoor zorgt dat alle processen optimaal verlopen. Ook moet de vastlegging van gegevens volgens de geldende wet- en regelgeving verlopen. Zo heeft Inreda® samen met Aardug de eisen vanuit de ISO 13485-certificering vertaald naar de inrichting van Odoo. Hierdoor kan Inreda® het hele interne goedkeuringsproces opzetten en vastleggen. Anno 2022 werkt Inreda® al zo’n 3 jaar met Odoo, waar inmiddels ruim 30 medewerkers dagelijks in werken.


Foto: Jacq Roos Fotografie

Onderdelen traceren met serienummers 

Bij het inrichten van Odoo bij Inreda® lag het zwaartepunt op productie, voorraadbeheer en het plannen en traceren van alle gebruikte componenten. Zoals gezegd stellen de overheid en diverse certificeringen strenge eisen aan de productie en levering van medische apparaten, bijvoorbeeld als het gaat om traceerbaarheid van onderdelen. Inreda® wil exact kunnen volgen welke onderdelen zich in ieder apparaat bevinden, zowel tijdens productie als na onderhoud en vervanging van onderdelen. Daarom heeft ieder product een eigen serienummer, evenals de cruciale onderdelen. Deze serienummers worden vastgelegd in Odoo, een standaardfunctionaliteit van het systeem. 

Snelle klantenservice

Hiermee is ook de connectie gelegd met een ander belangrijk speerpunt van Inreda®, namelijk snelle klantenservice. Hiervoor biedt Odoo naadloze ondersteuning aan de helpdeskmedewerker. Wanneer een klant belt, heeft de helpdeskmedewerker direct inzichtelijk welk apparaat de klant in gebruik heeft, inclusief de betreffende softwareversie en componenten. De medewerker hoeft dus niet op zoek naar de kenmerken en kan de klant direct van dienst zijn. 

Andere ondersteunde processen

Andere processen die bij Inreda® in Odoo zijn ingericht, betreffen onder andere de intake van cliënten, leasing, inkoop met automatische besteladviezen en de verkoop. Ook de financiële administratie wordt aangestuurd door Odoo, bijvoorbeeld het digitaal verwerken van alle facturen. Voor de financiële afhandeling naar de zorgverleners is er een Vektis-koppeling gerealiseerd.  


"Aardug denkt mee"

Inreda®  is enthousiast over de samenwerking met Aardug. “Aardug denkt met ons mee en komt met goede technische oplossingen die werken voor onze processen. Ook zijn we tevreden met de snelle ondersteuning van de software door Aardug. Eén belletje en de support van Aardug staat gelijk paraat.”

Specifieke wensen vertalen naar Odoo

Ook Arjan Rosman, directeur van Aardug, is enthousiast over de samenwerking met Inreda®. “Als Odoo Gold Partner heeft Aardug de expertise in huis om Inreda® goed te kunnen helpen bij de verdere groei en de geplande grootschalige introductie van het product op de markt in 2024 en daarna. Zo hebben we specifieke wensen rondom productieproces toegepast in de software, waaronder in de procesflow.”  


Foto: Inreda Diabetic

Over Inreda® Diabetic 

Inreda® Diabetic is een innovatief en snelgroeiend bedrijf in Goor dat een kunstmatige alvleesklier ontwikkelt. Dit is een medisch hulpmiddel voor diabetespatiënten dat hun glucoseregulatie overneemt. Uit de eerste ervaringen in de markt blijkt dat veel mensen een verbeterde kwaliteit van leven ervaren.  Meer informatie is te vinden op de website van Inreda® Diabetic.

Over Aardug

Aardug is Gold Partner voor Odoo, de wereldwijd gebruikte cloudsoftware om vrijwel alle facetten van organisaties aan te sturen. Dit doen we voor Nederlandse en internationale organisaties. We verzorgen de complete implementatie van Odoo, inclusief support. Ook bieden we aanvullende eigen softwareoplossingen. Lees meer


Foto's: Jacq Roos Fotografie, Inreda Diabetic

Benieuwd naar wat Odoo jou kan bieden?

Vraag vrijblijvend een demo aan inclusief een demo van 30 minuten.